neděle 27. července 2008

Anténa Moxon

Tak mám za sebou první víkend s novým TRXem, přes týden jsem dlouho do noci poslouchal co se v okolí děje pouze na pendrek, kupodivu :) pásmo 70cm na pendrek chodilo líp než na 2m, nicméně z pokoje u kompu se dalo krasně nahodit polský převaděč SR9B (439.375MHz), nicméně aktivita je spíše v Polsku než u nás.

Samozřejmě první co to chce, je pořádnější anténa. Prostor je tak trochu omezený, o nějakém všesměru, pokud není na střeše, zatím nemá cenu uvažovat a tak jsem si ubastlil Moxona. Použil jsem dřevěné laťky (spousta mě jich zbylo při likvidaci bytové "úpravy" po původních majitelích) a kus 1,5mm elektro kabelu. Moxon má velice solidní vyzařovací parametry, je velice jednoduchý.

Propočítal jsem ho v programu staženého z webu www.moxonantennaproject.com, jelikož používám výhradně Linux a ve Wine mi ten program nechtěl chodit, předtím jsem nejprve nainstaloval vmware a do něj teprve widle :) , ale o tom někdy příště. )

Vyrobil jsem si ji prozatím pro pásmo 70cm, mechanicky s 1,5mm Cu drátem to celkem vyhovuje. Polepeno modelářským lepidlem Purexem, otvor pro nosnou laťku vyřezán lupénkovou pilkou, vše sedí jak ma. Výhoda je, že anténa má 50 Ohm ovšem je symetrická, čili je potřeba i napáječ symetrizovat, což jsem zatím nedělal. Na poslech chodí solidně, PSV jsem neměřil, není zatím čím uvidíme co dál. Zkoušel jsem poslech družic, ale nebyla to žádná sláva. AO51 mi na to šla, ovšem byla "bez signálu", modulace úplně v šumu, Rusáci tam jeli jak vzteklí, ale značky nešly pobrat.

Vypadá to sice jako kvedlačka, ale mě se líbí.









Nezahálel jsem a hned se pustil do výroby Moxona na 2m. Tam už jsem použil svařovací ocelový drát prům. 3,2mm, anténu už mám skoro hotovou, ale ještě je potřeba ji mechanicky zpevnit.

Žádné komentáře: